reklama

Cigán...

Cigán je ten, čo zbiera cudziu úrodu....ten, čo v živote žne to, čo zasial. Cigán je ten, čo kričí, keď má strach.....ten, čo spieva, keď je mu najhoršie. Cigán je ten, od ktorého si v autobuse odsadneme a ktorý si odsadá od nás v celom svojom živote prežitom na čepeli dýky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (76)
Obrázok blogu

Nejdem písať recenziu rovnomenného filmu, ktorý si chcem pozrieť v našom kine až na oficiálnej premiére. Chcem napísať recenziu ich života, ktorého scénar si píšu oni sami..... 

Pred pár mesiacmi som sa zúčastnil konferencie o Rómoch, ktorú organizoval Európsky komisár László Andor. Sedel som spočiatku sám v jednom rade. O chvíľu ku mne kráčala mladá, elegantná a sympatická dáma, ktorá si po chvíľke váhania sadla o stoličku ďalej. Po mojich slovách, že ja nehryziem sa usmiala a prisadla ku mne. V prvých štyroch vetách mi stihla dvakrát zdôrazniť, že je Rómka. Ja som tejto právničke pracujúcej už niekoľko rokov v Bruseli v antidiskriminačnej komisii položil otázku, že prečo mala potrebu mi to dopredu oznámiť. Smutne sa len usmiala a nenápadne zmenila tému.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mám kolegyňu, ktorá pracuje v rómskej lokalite ako terénna sociálna pracovníčka. Za tie tri roky stihla popri svojom zamestnaní dokončiť strednú školu a absolvovať aj prvý ročník vysokej školy. Chodí vyobliekaná, vyvoňaná ako správna dáma a najväčšou pochvalou pre ňu je, ak ľudia nezistia, že je Rómka.

Mám kamarátku, rómsku novinárku, ktorá každú negatívnu, mediálnu správu o Rómoch, berie osobne. Trápi sa tým, ako keby to spáchala ona sama. Márne jej vravím, že nemôže niesť všetky bolesti sveta.

Cigán je ten, čo si svoju farbu a miesto narodenia nevybral. Môže si však vybrať, čo so svojim životom urobí. Ak má na výber....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počas jednej návštevy rómskej školy som sa detí spýtal, čím chcú byť, keď budú dospelí. Všetci sa usmievali. Len jeden sa prihlásil a nahlas povedal, že on chce byť lekárom. Prezrel som si jeho zošit a povedal, že mu držím prsty, ale že na lekára má príliš pekné písmo.

Cigán je ten, čo ráno vstane a ide prezrieť kontajnery. V tichosti odstúpi a počká, kým nevysypeme ďalšie smeti. Cigán je ten, čo ide do herne, aby vyhral pre svoje deti na jedlo a sebe na cigarety. Zostane mu len na špagety a pretlak. Z toho navarí veľa s sýto....

Keď som pred rokmi prišiel prvýkrát do prostredia ich komunity obstúpil ma kŕdeľ detí a kričali jeden cez druhého......" Ujo, vy ste policajt ?.....Ujo, vy ste prokurátor ? Ujo, vy ste doktor ?....."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cigán je ten, čo žije len od rána do večera. Nepozná roky, vníma len jednotlivé dni. Prijíma rozhodnutia, o ktorých si myslí, že sú momentálne najlepšie pre jeho rodinu. Lebo tak sa to naučil od svojich rodičov. Lebo treba prežiť. Lebo....

Cigán.

Martin Štunda

Martin Štunda

Bloger 
  • Počet článkov:  353
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som cestujúci vo vesmírnom metre, ktorý pred 50 rokmi, vystúpil na zastávke, s názvom Zem. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

23 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu